تماشای شهر از برج گالاتا

گردشگری امیری 14 آبان ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 23 دقیقه

وقتی مردم ما قصد انتخاب یک مقصد گردشگری خارجی را دارند، معمولا ترکیه در صدر فهرست قرار می‌گیرد، این کشور توریستی تقریباً بخش اعظم بودجه خود را از راه توریست بدست می‌آورد.

اما گل سرسبد این کشور، تور استانبول و پایتخت امپراتوری عثمانی است.

شهر استانبول شهر زیبایی ها است، از مساجد منحصربفرد و عظیم تا کاخ های قرون وسطایی خاندان سلطنتی و بنا های جورواجور، هرچند اگر بگوییم برج گالاتا  پتانسیل این را دارد که حتی از کاخ های پرزرق و برق دیگر استانبول هم زیبا تر باشد بیراه نگفته‌ایم.

 

تقریبا هرکسی که به استانبول رفته است تماشای مناظر از بالای از برج را یکی از زیباترین خاطرات خود می‌داند.

تاریخچه

یه گفته سیوان دشت آریا منشأ برج گالاتا به امپراتوری روم شرقی بازمی‌گردد، در آن زمان این برج با نام مسیح ساخته شد و با هفتاد متر ارتفاع در آن زمان یک شاهکار معماری به حساب می‌آمد که در کل روم نظیر نداشت.

در آن زمان این برج به عنوان یک برج نگهبانی استفاده می‌شد، چون با اندازه خود که از تمام ساختمان های شهر بزرگتر بود، بهترین مکان برای دیده‌بانی شهر به حساب می‌آمد.

هرچند نگهبانان هر از چند گاهی با زوج های جوانی که قصد داشتند با یکدیگر منظره غروب خورشید را تماشا کنند مشکل داشتند.

کمی بعد سلطان محمد روم را شکست داد و قسطنطنیه را فتح کرد، این برج در جریان جنگ تخریب شده بود اما پادشاهان عثمانی دستور بازسازی آن را دادند تا به عنوان زندان استفاده شود، زندانی که به شدت بدنام بود چون محل نگهداری بدترین مجرمان و بدشانس ترین مردم این سرزمین بود که شانس مرگ را نداشتند.

روزگاری هم به عنوان برج نگهبانی عمل کرد، حتی زمانی یک منجم معروف از آن به عنوان رصدخانه استفاده میکرد که خب دوام چندانی نداشت و مدتی این برج متروک ماند.

در قرن هجدهم این برج تبدیل به مرکز دیده‌بانی آتش‌نشانی استانبول تبدیل شد تا اینکه در جریان طوفانی نه تنها تخریب شد بلکه قسمت بالایی برج به طور کامل کنده شد، از آن زمان تا دهه شصت میلادی متروک ماند تا اینکه در نهایت به عنوان یک مرکز گردشگری بازگشایی شد.

گل نسبتا سرسبد استانبول

استانبول به دو بخش تقسیم شده است، بخش اروپا با معماری های قرون وسطایی امپراتوری روم شرقی و بخش آسیا که بیشتر نشان دهنده فرهنگ همین بخش است مثل مساجد استانبول.

اژ مهمترین مساجد استانبول می‌توان به مسجد سلطان احمد و مسجد ایاصوفیه اشاره کرد.

برج گالاتا گل سرسبد بخش اروپایی به شمار می‌آید، از همان هفتصد سال پیش تاکنون.

قصه‌ای است که میگوید زوج های عاشق برای دیدن منطره شهر در شب یواشکی وارد این برج می‌شدند، کاری که با وجود سربازان زیادی که در این برج خدمت می‌کردند شق القمر محسوب می‌شد و دردسر زیادی برای نگهبانان شهر درست میکرد.

هربار که برج مورد نفوذ قرار می‌گرفت مشخص نبود، دشمن بد دلی است که آمده روزگار سربازان را سیاه کند یا یک زوج عاشق و احمق دیگر؟

چرا گالاتا

اگر تمام این دلایل برای اینکه به این برج بروید کافی نیست، باید بگویم تماشای شهر در هنگام غروب یکی از زیبا ترین تجاربی هست که هر گردشگری می‌تواند از سفر به استانبول بخواهد.

در هنگام غروب آفتاب خورشید به صورت مایل قرار میگیرد و کمی بعد هلال ماه هم نمایان می‌شود، به همین خاطر بسیاری از مردم خود ترکیه هم در هنگام غروب برای رفتن به این برج صف می‌بندند، گردشگران که دیگر بماند!

امکانات این برج

برج گالاتا نه طبقه دارد که سه به سه، به بخش های رستوران، ورودی، سکوی بازدید تقسیم شده است، این برج تنها برج قرون وسطایی است که به آسانسور مجهز شده است، در واقع اگر کسی تاریخچه این برج را نداند و امکاناتی نظیر رستوران‌ها، کافه و سرویس های بهداشتی که در دل برج قرار گرفته را ببیند خیال میکند این برج همین اخیرا ساخته شده است.

بخش ورودی

بخش ورودی برج تقریبا روی زمین قرار گرفته و فقط چند پله را باید بالا بروید.

این بخش حکم موزه گردشگری ساده ای را دارد که اطلاعات تاریخی مربوط به این برج را در اختیار گردشگران قرار میدهد، فروشگاه سوغاتی و یک سوپرمارکت هم در این بخش قرار دارد، در صورت تمایل به بالا رفتن از برج می‌توانید از پلکان مارپیچ و یا آسانسور استفاده کنید.

چندین کتیبه ساده از امپراتوری روم شرقی نیز در این بخش قرار گرفته است، هرچند تعداد آن‌ها بسیار کم است.

بخش رستوران

این بخش در طبقات بالایی برج قرار گرفته و بر خلاف چیزی که از چنین رستورانی انتظار داریم اصلا لوکس نیست، هرچند شاید با توجه به ارزان بودن محله گالاتا چنین چیزی طبیعی باشد.

هرچند بخاطر تورم شدید در ترکیه چنین رستوران های ارزان قیمتی در بین گردشگران بسیار محبوب تر هستند.

در بخش میتوانید در حین دیدن منظره شهر غذای مدنظر خود را میل کنید.

بخش سکوی بازدید

و در نهایت بهترین بخش این برج، سکوی بازدید در آخرین طبقات برج قرار دارد و متاسفانه آسانسور ندارد به همین خاطر لازم است حداقل یک طبقه را پیاده طی کنید، اما مطمئن باشید ارزش آن را دارد، در هنگام غروب خورشید مسجد آبی سلطان احمد زیر واپسین نور خورشید می‌درخشد و تمام دیگر مناظر استانبول نظیر کاخ دلما باغچه یا دیگر مناظر استانبول را ببیند، اگر قدری خوش‌شانس باشید هلال ماه قبل از غروب خورشید مشخص می‌شود که صحنه‌ای زببا و ناب را نشان میدهد.

بسیاری از زوج های جوان این زمان از روز را برای خواستگاری از معشوق خود انتخاب می‌کنند!

برج گالاتا هر روز از هفت صبح تا هشت شب باز بوده و می‌توانید با هزینه بیست دلار (یک میلیون تومان) از آن بازدید کنید.

در وبسایت معتبر یو‌اس نیوز بخش گردشگری این برج به عنوان یازدهمین مکان گردشگری ترکیه انتخاب شده است!

منظره از بالای این برج

مسجد سلطان احمد

این مسجد از سوی همین سایت به عنوان برترین جاذبه گردشگری استانبول انتخاب شده است ، و این انتخاب به هیچ وجه بی دلیل نیست.

در زمان خود این مسجد زیبا ترین مسجد خاورمیانه به شمار می‌آمد، حتی حالا هم ترکیب رنگ آبی و شش مناره آن بسیار زیبا است.

این مسجد یک قصه جالب هم دارد، ابتدا قرار بود مناره های این مسجد از جنس طلا باشد، اما معمار این مسجد کلمه طلا را با شش اشتباه گرفت، بخاطر همین این مسجد در نهایت دارای شش مناره شد.

کاخ توپکاپی

این کاخ محل اقامت پادشاهان امپراتوری عثمانی بوده است که در زمان خود دادن اجازه ورود به رعیت ها بسیار سختگیرانه بود.

این کاخ از چهار حیاط زیبا تشکیل شده که یک موزه خارق‌العاده که توسط پادشاهان عثمانی در طول قرن ها جمع‌آوری شده است هم در آن قرار گرفته است.

باغ های بسیار بزرگ و زیبا از مشخصه های اصلی این کاخ به حساب می‌آیند، به همین خاطر بهتر است اگر قصد سلر به ترکیه را دارید حتما در بهار و یا تابستان این کار را بکنید، هرچند موزه غنی این کاخ در هر زمانی دیدنی است.

مقالات پربازدید
newsletter
6LcMgvAjAAAAAD-ESR89fJQx25NW8DUr4QmYYTOW