جاهای دیدنی شهر استانبول

گردشگری امیری 13 شهریور ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 14 دقیقه

شهر استانبول پر از مکان های تاریخی و جذاب است. فهرست جاهای دیدنی تور استانبول طولانی تر از آن است که بتوانیم به همه یک جا اشاره کنیم. امّا برخی نقاط محبوب تر هستند و در یک سفر می توانید به بازدید از آنها بروید. اگر با تور استانبول همراه شوید نقاط اصلی و بارز شهر را خواهید دید. در ادامه به نقاط جذابی که بسیاری از گردشگران به آن اشاره کرده اند، خواهیم پرداخت. در سفر بعدی خود این مکان ها را فراموش نکنید!

کاخ توپکاپی استانبول

در جاهای دیدنی تور استانبول، در ابتدا به سراغ یک کاخ موزه تاریخی خواهیم رفت. موزه ای عظیم از دوران امپراتوری عثمانی که در کتابخانه خود مجموعه ای گسترده از کتاب ها و نسخه های خطی جای گرفته اند. کاخ توپکاپی در مجموعه ای از کاخ ها قرار گرفته و به عنوان مرکز اداری و اقامتگاه دربار امپراتوری عثمانی شناخته می شده است. از حدود سال 1478 تا 1856 عثمانی ها از این کاخ استفاده می کردند امّا در سال 1924 با تاسیس جمهوری ترکیه، این بنا تبدیل به یک موزه شد. حالا کاخ توپکاپی تبدیل به مکانی شده است که گردشگران برای تحسین زیبای معماری و تزئینات درونش، به سمت آن جذب می شوند.

اگر از علاقمندان تاریخ باشید و بخواهید با تور استانبول به این کاخ زیبا سفر کنید، باید خود را برای یک تاریخ بلند بالا و جزئیات ظریف آن آماده نمایید. حدود 30 سلطان در طول سلطنت 600 ساله از زمان محمد دوم عثمانی، در این کاخ بر امپراتوری حکومت کرده اند. جالب است با به تخت نشستن هر سلطان، کاخ دستخوش بازساری و تغییراتی شده است. در طرح اول که در اصل شامل چهار حیاط متوالی با دیوارهای بلند می شود، همچنان باقی مانده و در طول بازدید می توانید وسایلی که طی سال های مختلف استفاده شده است را مشاهده کنید.

کاخ توپکاپی استانبول در محله سلطان محمد قرار دارد و با تمامی وسایل نقلیه از جمله اتوبوس، مترو و تراموا می توان به آن دسترسی پیدا کرد.

 

موزه یخی استانبول

ترکیه بخش های تاریخی و مدرن بی شماری دارد، یکی از این نقاط مدرن، موزه یخی استانبول است. این موزه که با نام «جادوی یخی» نیز شناخته می شود در بخش نسبتا گرم شهر، در ناحیه بایرام پاشا قرار دارد. موزه یک در سال 2010 تاسیس شده و در حدود 20 میلیون دلار هزینه داشته است. یک شرکت نروژی طراحی و پشتیبانی از آن را به عهده گرفت و مهندسان ترکی به ساخت سیستم های سرمایش و گرمایش پرداختند. برای ساختن این موزه 70 تن یخ از رودخانه تورن سوئد وارد شد و 100 تن یخ نیز از استانبول به این منطقه آورده شد تا دیوارهای موزه، راهروها و نمایشگاه های داخل موزه ساخته شوند.

نقاشی ها و مجسمه های خیره کننده موزه توسط طراحان داخلی و خارجی ایجاد شده اند و اگر می خواهید در شهر استانبول به مکانی خارق العاده و هنری بروید، این موزه را به شما پیشنهاد می کنیم. هزینه ورودی برای بزرگسالان 20 لیر و برای کودکان 15 لیر است.

آدرس: محله بایرام پاشا، مرکز خرید فروم استانبول

تماشای شهر از برج گالاتا

زمانی که با تور استانبول همراه شوید احتمالا حین گشت زدن در شهر این برج زیبا را مشاهده خواهید کرد. قدمت برج گالاتا به قرن ششم میلادی باز می گردد و یکی از قدیمی ترین برج های جهان به شمار می رود. شاید جالب باشد بدانید که در ابتدا به عنوان یک فانوس دریایی در دوران بیزانس استفاده می شود و نقش حیاتی را در جهت هدایت ایمن کشتی ها بازی می کرد. امّا طبق تاریخ، این برج دستخوش ویرانی و تولدی دوباره شده است. برج در طول جنگ های صلیبی ویران می شود و در قرن چهاردهم دوباره بازسازی شده و امّا تنها در دوره صعود امپراتوری عثمانی بود که به این برج «گالاتا» می گفتند. امروز این برج به عنوان نمادی تاریخی به صورت موزه و نمایشگاه استفاده می شود و در اطراف آن کافه ها و رستوران های متنوعی ساخته شده اند.

آب انبار باستانی باسلیکا

از جاهای دیدنی استانبول، آب انبار باستانی باسلیکا است که با نام ترکی «Yerebatan» نیز شناخته می شود. دو ستون در قسمت شمال غربی آب انبار از زیباترین مجسمه ها ساخته شده اند، از جمله سرهای معروف مدوسا را در این بخش می توان دید. اجازه دهید تا به حقایقی جالب درباره این آب انبار اشاره ای داشته باشیم:

  • مخزنی زیرزمینی که برای امپراتور بیزانس، ژوستینیاوس اول در قرن ششم ساخته شد.
  • مخزن با طول 140 متر و عرض 70 متر مساحت مستطیل شکل غول پیکری به مساحت 9800 متر مربع را پوشش می دهد.
  • ظرفیت آب انبار معادل 100000 تن آب محاسبه شده است.
  • نام باسیلیکا ازساختار مذهبی سابق برای این آب انبار انتخاب شده است.
  • درون آن 336 ستون که هر کدام 9 متر ارتفاع دارند و در فاصله 4.8 متری از هم قرار گرفته اند، وجود دارد.
  • با 52 پلکان به آب انبار وارد خواهید که در آن معماری قدیم با نورهای مدرن ترکیب شده است.

کاخ دلمان باغچه عثمانی

به سراغ تنگه بسفر رفته و شما را با کاخ دولما باغچه آشنا می کنیم. از جاهای دیدنی استانبول که مظهر عظمت امپراتوری عثمانی به شمار می رود. بنا توسط سلطان عبدالمجید اول در سال های 1843- 1856 ساخته شد و به جای کاخ توپکاپی به محلی برای اداره کشور تبدیل شد. از علاقمندان به معماری هستید؟ پس حتما از ترکیب زیبای معماری عثمانی، باروک و نئوکلاسیک شگفت زده خواهید شد.

مبلمان داخلی ترکیب سنت ترکیه و تاثیر غرب بر این کشور است. کاخ به سه بخش اصلی تقسیم می شود: بخشی برای امور رسمی و دولت، تالار تشریفات و حرمسرای سلطان. سراسر کاخ با سنگ های قیمتی و طلا تزئین شده تا شکوه باستانی امپراتوری را به تصویر بکشد. با گشتی در کاخ در تاریخ و فرهنگ ترکیه غرق خواهید شد.

مسجد ایاصوفیه 

محله سلطان احمد، بیش از هر مکانی مسجد ایاصوفیه نظرها را به خود جلب می کند. شاهکاری از دوران بیزانس و امپراتوری عثمانی که در ابتدا کلیسا بوده است. از مکان هایی که همه گردشگران ایرانی و خارجی به سمت آن جلب می شوند. چرا که معماری باشکوه و ابهتش را نمی توان نادیده گرفت. ایاصوفیه در ابتدا در سال 325 میلادی به دستور کنستانتین ساخته شد و کلیسای مهم بود. امّا کم کم با تغییر امپراتوری ها و شروع اسلام، تبدیل به مسجدی مهم شد. البته در طول جمهوری برای مدتی تنها به عنوان موزه فعالیت می کرد امّا در حال حاضر یکی از مساجد مهم شهر به شمار می رود و بازدید از آن برای گردشگران رایگان است.

پارک فنر باغچه

یک بخش سفر رفتن به محیط هایی است که افراد محلی همواره از آن استفاده می کنند. به این ترتیب با فرهنگ و زندگی روزمره افراد محلی آشنا خواهید شد. از جاهای دیدنی استانبول که می توانید با محیط شهر و زندگی در استانبول آشنا شوید، پارک فنر باغچه است. پارکی که به شما این امکان را می دهد تا در طبیعت زیباش کمی استراحت کنید، زیر درختان بلندش بستنی نوش جان کرده یا یک فنجان قهوه ترک اصل میل کنید.

این پارک چشم اندازی از دریای مدیترانه و جزایر مختلف را دارد. در بهار گل های زیبا سراسر پارک را پر می کنند و در پاییز رنگ های زرد و قرمز تصویر زیبا می آفرینند.

در پارک علاوه بر انواع کافه و رستوران که می توانید غذاهای محلی و قهوه را امتحان کنید، بخش های سرگرمی و ورزش نیز وجود دارد. پیست دوچرخه سواری، زمین فوتبال و محل بازی کودکان از بخش های اصلی پارک هستند. در کنار ساحل نیز تفریحات جالبی وجود دارد که پیشنهاد می کنیم این بخش را فراموش نکنید.

مقالات پربازدید
newsletter
6LcMgvAjAAAAAD-ESR89fJQx25NW8DUr4QmYYTOW