جاذبه های گردشگری استانبول

گردشگری امیری 20 تیر ، 1403 زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

جاذبه های گردشگری استانبول

استانبول یکی از پرجاذبه ترین مقاصد توریستی جهان به شمار می آید که به خاطر تاریخ و فرهنگ غنی خود، هر ساله میلیون ها گردشگر را به خود جذب می کند. این شهر با مجموعه ای از آثار تاریخی، بناهای باستانی، موزه ها و جاذبه های طبیعی، تجربه ای منحصر به فرد برای بازدیدکنندگان فراهم می آورد. در ادامه به معرفی برخی از مهم ترین و مشهورترین جاذبه های گردشگری استانبول می پردازیم.

مسجد ایا صوفیه (Hagia Sophia)

مسجد ایا صوفیه به عنوان یکی از شاخص ترین نمونه های معماری بیزانسی در جهان شناخته می شود. این بنای تاریخی ابتدا به عنوان کلیسای جامع در دوره بیزانس ساخته شد و پس از فتح استانبول توسط عثمانی ها به مسجد تبدیل گردید. امروزه ایا صوفیه به عنوان موزه ای محبوب فعالیت می کند و یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری استانبول است. داخل این مسجد با موزاییک ها و نقاشی های دیواری زیبا تزئین شده که تاریخ و هنر دوران بیزانس را به نمایش می گذارد. بازدید از ایاصوفیه به طور 24 ساعته ممکن است و ورود به آن رایگان است. این مسجد در محله سلطان احمد و میدان ایاصوفیه قرار دارد.

مسجد سلطان احمد (Sultan Ahmed Mosque)

مسجد سلطان احمد که با نام مسجد آبی نیز معروف است، یکی از زیباترین و مشهورترین مساجد استانبول به شمار می رود. این مسجد در مقابل مسجد ایا صوفیه واقع شده و به خاطر فضای داخلی آبی رنگ و تزئینات کاشی های آبی خود شناخته می شود. مسجد سلطان احمد در سال 1616 به دستور سلطان احمد برای نمایش قدرت امپراتوری عثمانی ساخته شد. نمای بیرونی مسجد شامل مجموعه ای از گنبدها و 6 مناره بلند است که با حیاط بزرگی احاطه شده اند.

بازدید از این مسجد از ساعت 9 صبح تا 6 عصر ممکن است و ورود به آن رایگان است. مسجد سلطان احمد در منطقه فاتح و محله سلطان احمد، خیابان ات میدانی قرار دارد.

موزه کورا (Chora Museum)

موزه کورا یا چورا یکی از زیباترین کلیساهای بیزانسی قرن شانزدهم است که در سال 1948 به یک مسجد و سپس به موزه تبدیل شد. این موزه در محله ادیرنه کاپی استانبول واقع شده و داخل آن با موزاییک های زیبایی که زندگی حضرت مسیح و حضرت مریم را به تصویر میکشد، تزئین شده است. این موزاییک ها مانند یک رمان گرافیکی قابل دنبال کردن هستند و اهمیت موزه چورا برای بسیاری به اندازه مسجد ایاصوفیه است. بازدید از موزه کورا در فصل بهار و تابستان از ساعت 9 صبح تا 7 عصر و در فصل پاییز و زمستان از ساعت 9 صبح تا 5 عصر امکان پذیر است. بلیط ورودی به موزه 54 لیر است و این موزه در منطقه فاتح، درویش علی، مسجد کاریه قرار دارد.

موزه باستان شناسی استانبول (Istanbul Archaeology Museums)

موزه باستان شناسی استانبول شامل مجموعه ای بی نظیر از سه موزه است که بیش از یک میلیون اثر باستانی را در خود جای داده است. این موزه ها شامل آثار باستان شناسی از دوران بین النهرین باستان، مصر قبل از اسلام و شبه جزیره عربستان هستند و همچنین یافته های باستان شناسی امپراتوری عثمانی را نیز به نمایش می گذارند. موزه باستان شناسی استانبول یکی از مهم ترین مراکز دیدنی این شهر است و بازدید از آن در فصل بهار و تابستان از ساعت 9 صبح تا 8 شب و در فصل پاییز و زمستان از ساعت 9 صبح تا 6.5 غروب ممکن است. قیمت بلیط برای بزرگسالان 524 لیر و برای کودکان زیر 12 سال رایگان است. این موزه در انتهای خیابان علمدار و ضلع جنوبی پارک گلها واقع شده است.

کاخ توپکاپی (Topkapi Palace)

شش سال پس از تسخیر استانبول در سال 1453، سلطان محمد دوم کاخ توپکاپی را در محل آکروپولیس دوره بیزانس بنا کرد. این کاخ به عنوان نخستین کاخ امپراتوری عثمانی شناخته می شود و با سبک معماری خاص خود که تلفیقی از شیوه های معماری غربی و شرقی آن زمان بود، توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است. کاخ توپکاپی دارای چهار حیاط اصلی است و در حال حاضر به عنوان موزه ای مهم و یکی از جاذبه های گردشگری برجسته استانبول محسوب می شود. از قرن پانزدهم تا نوزدهم، سلاطین عثمانی کاخ ها و قلعه های متعددی در استانبول بنا کردند که برخی به عنوان اقامتگاه دائمی و برخی به عنوان خانه های تابستانی استفاده می شدند. اگر به تاریخ و تجملات سلطنتی علاقه دارید، حتماً از این کاخ های باشکوه دیدن کنید که از مکان های دیدنی استانبول به شمار می آیند.

ساعات بازدید از کاخ توپکاپی از 9 صبح تا 6 عصر بوده و در روزهای سه شنبه تعطیل می باشد. بلیط ورودی برای بزرگسالان 1712 لیر و برای کودکان زیر 12 سال رایگان است. این کاخ در منطقه سلطان احمد واقع شده است.

کاخ دولما باغچه (Dolmabahçe Palace)

کاخ دولما باغچه که بعد از کاخ توپکاپی به عنوان یکی از اصلی ترین کاخ های عثمانی شناخته می شود، در کنار تنگه بسفر ساخته شده است. این کاخ یکی از نمونه های برجسته معماری امپراتوری عثمانی است که امروزه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری استانبول محسوب می شود. کاخ دولما باغچه بزرگترین مجموعه لوسترهای کریستالی بوهمی و باکارا را در جهان داراست. این کاخ، آخرین اقامتگاه امپراتوران عثمانی در ترکیه و بزرگ ترین کاخ این کشور است. در تزئین سقف این کاخ بیش از 14 تن طلا به کار رفته و لوستر کریستال بوهمیایی خیره کننده ای که در سالن تشریفات آویزان است، بزرگ ترین لوستر بوهمیایی در جهان به شمار می آید. کاخ دولما باغچه یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری استانبول است.

ساعات بازدید از کاخ دولما باغچه از 9 صبح تا 5:30 عصر بوده و در روزهای دوشنبه تعطیل می باشد. قیمت بلیط از 1050 لیر شروع می شود. این کاخ در منطقه بشیکتاش، محله ویشنزاده و خیابان دولما باغچه واقع شده است.

کاخ کوچوکسو (Kucuksu Palace)

کاخ کوچوکسو که در منطقه بیکوز استانبول واقع شده، یک اقامتگاه تابستانی است که به موزه تبدیل شده است. این کاخ به دلیل معماری و آثار باستانی اش، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. در زمان سلطنت سلطان عبدالمجید ساخته شده و سلاطین عثمانی برای اقامت های کوتاه مدت از آن استفاده می کردند. کاخ کوچوکسو به سبک باروک جدید ساخته شده و دارای دو طبقه اصلی و یک زیرزمین است. اطراف سازه باغی قرار دارد که با نرده های چدنی محصور شده و از هر طرف یک دروازه دارد. طبقات اصلی چیدمان خانه های سنتی ترکی را نشان می دهند؛ زیرا هر طبقه چهار اتاق در اطراف یک راهروی مرکزی دارد. کاخ کوچوکسو یکی از مکان های دیدنی استانبول محسوب می شود.

ساعات بازدید از کاخ کوچوکسو از 9 صبح تا 5:30 عصر بوده و در روزهای دوشنبه تعطیل می باشد. بلیط ورودی باغ کاخ کوچوکسو 350 لیر است. این کاخ در منطقه آسیایی، بیکوز و خیابان کوچوکسو واقع شده است.

قصر ایهلامور (Ihlamur Kasrı)

نیکاگوس بالیان، معمار برجسته امپراتوری عثمانی، به دستور سلطان عبدالمجید در اواسط دهه 1850، کاخ تابستانی ایهلامور را در منطقه بشیکتاش ساخت. این مکان محل پذیرایی سلطان از مهمانان ویژه خود بود. قصر ایهلامور که در میان درختان سرسبز قرار گرفته، دو ساختمان اصلی دارد: کوشک مرسیم (ویژه مراسم) و کوشک ماییت (محل استقرار درباریان). این دو ساختمان از سال 1987 به موزه تبدیل شده اند. امروزه، قصر ایهلامور یکی از جاذبه های گردشگری برجسته استانبول به شمار می رود.

ساعات بازدید از کاخ ایهلامور از 9 صبح تا 5 عصر است و بلیط ورودی 130 لیر می باشد. این کاخ در محله بشیکتاش و خیابان ایهلامور واقع شده است.

پل بسفر (Bosphorus Bridge)

تور استانبول به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود که در دو قاره آسیا و اروپا قرار دارد، دارای پل های متعدد و مشهوری است. پل بسفر که بخش اروپایی استانبول را به بخش آسیایی آن متصل می کند، یکی از قدیمی ترین و مهم ترین پل های این شهر به شمار می رود. این پل که با نام "پل شهدای 15 ژوئیه" نیز شناخته می شود، قدمتی حدود 50 سال دارد و یکی از زیباترین پل های جهان است. استانبول به دلیل وجود رودخانه های فراوان، دارای پل های زیبا و تاریخی بسیاری است که هر کدام داستان و تاریخ خاص خود را دارند. برخی از این پل ها به عنوان جاذبه های گردشگری مورد بازدید قرار می گیرند و برخی دیگر تنها برای عبور و مرور استفاده می شوند. با این حال، پل های استانبول نقش حیاتی در زندگی روزمره و گردشگری این شهر ایفا می کنند.

ساعات بازدید از پل بسفر به صورت 24 ساعته است و بازدید از آن رایگان می باشد. این پل در بخش آسیایی اسکودار و محله کوز گونجوک واقع شده است.

 

مقالات پربازدید
newsletter
6LcMgvAjAAAAAD-ESR89fJQx25NW8DUr4QmYYTOW