آب و هوای انتالیا در طول سال

گردشگری امیری 23 آبان ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه

ترکیه به نحوی مهد گردشگری خاورمیانه به حساب میاد، کشوری مملو از قلعه های باستانی و قرون وسطی ای، به همراه مساجدی که هر کدام کار معماری محسوب میشوند، به برسد به زمان خودشان.

اما این کاخ ها و مساجد تنها جاذبه های گردشگری این کشور نیستند.

نام سواحل آنتالیا، حتی اگر چیزی در مورد ان ندانید برای اکثر مردم دنیا آشنا است.

آنتالیا شهری در ترکیه و یکی از مراکز گردشگری اصلی این کشور است، این شهر بیشتر برای سواحل زیبای خود شناخته شده است، اما این سواحل تنها جاذبه های این شهر زیبا نیستند.

بیاید بعد از مرور شرایط آب و هوایی و تعیین بهترین هوا برای سفر به این شهر، نگاهی به تعدادی از زیبایی های آنتالیا بیاندازیم.

آنتالیا در بهار

بگذارید خیال شما را راحت کنم، اهمیتی ندارد قصد دارید به کدام کشور خاورمیانه ای سفر کنید، بهار بهترین گزینه ای است که روی میزتان پیدا میشود!

در این فصل عموما هوا بین 15 تا 25 درجه متغیر است، یعنی اینکه صبح بهترین زمان برای بازی و افتاب گرفتن در ساحل و ظهر بهترین زمان برای شنا کردن به حساب میاید.

اما شب در این شهر کمی سرد میشود و به حدود 10 درجه میرسد، هرچند از انجایی که عموما تفریحات ساحلی مربوط به ساعات روشنایی است چندان اهمیتی ندارد.

تنها خرده ای که میشود به این فصل انتالیا گرفت این است که قیمت بلیت به طرز ناعدلانه ای گران تر از فصل های دیگر است، چون عموم گردشگران خواستار سفر در این فصل هستند.

آنتالیا در تابستان

هوا در این فصل کم کم شروع به گرم شدن میکند و افتاب سوزناک تر از قبل میشود، به همین خاطر سواحل در ظهر خلوج تر از دیگر اوقات هستند.

دمای هوا در صبح چیزی بین 30 تا 35 درجه و در شب حدود20 درجه است، که یعنی عصر ها در این ساحل شلوغ ترین اوقات روز است، و البته ظهر ها خلوت ترین.

دمای اب چیزی حدود30 درجه است که به نوعی بهترین دمای ممکنه برای شنا کردن است، دمایی که تقریبا میتوان ان را اب ولرم در نظر گرفت.

یکی دیگر از نکات مثبت سفر در این فصل کاهش شدید بلیت تور و هواپیما نسبت به دیگر اوقات سال است، دوم اینکه رطوبت هوا بسیار کمتر از فصل بهار است و حداقل مجبور نیستید رطوبت را هم کنار گرما تحمل کنید.

آنتالیا در پاییز

در کل فصل پاییز بعد از بهار بهترین فصل برای سفر به ترکیه به شمار میاید، چه بخواهید به استانبول و شهر قلعه ها سفر کنید، چه به آنتالیا و سواحل آن.

در این فصل دمای هوا قدری کاهش میابد، اما نه آنقدری که نتوانید از شنا در سواحل این شهر و یا غواصی در اعماق نزدیک ساحل لدت ببرید، در  واقع دمای هوا حتی از بهار هم قدری بهتر است.

دما چیزی بین 15 تا 30 درجه خواهد بود.

تنها چیزی که در مورد این فصل کمی توی زوق میزند پژمرده شدن گل ها و ریختن برگ های درختان است، هرچه نباید نیمی از زیبایی های ترکیه را طبیعت سرسبز و بانوشاط ان تشکیل میدهد.

البته در اواخر پاییز دما حتی تا زیر ده درجه هم خواهد رسید، دمای آب هم شاید به زیر پنج درجه برسد، برای اینکه از شنا و بازی در دریای این شهر جا نمانید فقط تا اواسط پاییز مهلت دارید، اگر به شنا کردن خیلی علاقه دارید بهتر است بیخیال رفتن به این شهر در اواخر پاییز شوید.

آنتالیا در زمستان

این فصل دردناک ترین فصل برای گردشگران محسوب میشود، زیرا دیگر نه میتوان در ساحل این شهر شنا کرد، نه غواصی.

گرچه قایق سواری وقتی دریا ارام است همچنان در دسترس است، اما مطمئنا لذت زیادی از ان نخواهید برد، زیرا هر بار که اب به داخل قایق میریزد سرمای آن باعث میشود حسابی شوکه شوید.

از طبیعت بکر و زیبای این شهر هم چیزی جز درختان خشک باقی نمیماند، درختانی که به چیزی جز اب باران آغشته نیستند چون معمولا در این شهر برف نمیبارد.

هرچند اگر زمستان یک نقطه مثبت داشته باشد این است که این شهر در این فصل بسیار خلوت است و به طبع هزینه سفر و اقامت در ان تقریبا نصف بهار و پاییز است.

اگر در زمستان به  آنتالیا بروید تنها چیزی که برای گردش میماند موزه ها و آثار باستانی پرتعداد این شهر هستند که در ادامه تعدادی از آنها را به شما معرفی میکنیم.

کاله ایچی: یزد ترکیه

این بخش از شهر درست همانند یزد خودمان است و تماما بافت قدیمی خود را حفظ کرده است، در واقع قدمت این بخش از شهر به امپراتوری روم شرقی بازمیگردد.

این بخش از آنتالیا همانند  یک موزه بزرگ است که اثار تاریخی گوناگونی که همگی به امپراتوری روم و عثمانی در آن واقع شده است، از دروازه هادریان، که به افتخار امپراتور رم ساخته شده است بگیرید تا مسجد ییولی که جزو اولسین مساجد ساخته شده در ترکیه است.

البته این شهر شاهد ساخت بنا های نه چندان خوشایدنی مثل یک امفی تائتر همانند کولوسئوم هم بوده است که به دوران رم شرقی بازمیگردد، دورانی که به عنوان میدان نبرد گلادیاتور ها و در مواقع نادرتر نمایش هنرمندان استفاده میشده است.

این امفی تئاتر به طرز اعجاب انگیزی تقریبا سالم و دست نخورده باقی مانده است.

البته این امفی تئاتر در نزدیکی این محله است، نه در داخل ان.

موزه آنتالیا: همه چیز از هزار و پانصد سال قبل تاکنون

این موزه میتواند تجربه کسانی را که به آثار باستانی علاقه بسیار زیادی دارند هدیه کند.

تقریبا تمامی تاریخ منطقه آنتالیا در این موزه پیدا است، این موزه از 13 تالار تشکیل شده است که با داشتن 5 هزار اثر تاریخی مختلف، تا گچ بری ها و لوح های دوران باستان، کامل ترین موزه ای است که در شهر آنتالیا پیدا میشود.

یک تالار مختص مجسمه هایی است که از سزار و دیگر قهرمانان تاریخی رم و امپراتوری عثمانی باقی مانده است، یک تالار الواح اپراتوری های کهنی نظیر یونان باستان، یک تالار برای نمایش سلاح هایش مربوط به آن دوران و الی آخر.

البته اگر هنوز از دیدن آثار باستانی این منطقه سیراب نشدید، میتوانید سری به مینی سینتی آنتالیا هم بزنید.

ساحل کمر: بهترین ساحل آنتالیا

این ساحل در قسمت غربی این شهر قرار گرفته است و از هر حیث بهترین ساحل این شهر محسوب میشود، از زیبایی این ساحل که در نزدیکی درختان سرسبز آنتالیا قرار گرفته است، تا تمیزی ان که برای یک ساحل بسیار مهم است.

هیچ کس دوست ندارد بخاطر آلودگی آب بعد از تفریح ساحلی بیمار شود، اما میتوانید با خیال راحت در این آب شنا کنید، چون این ساحل تمیز ترین ساحل در سرتاسر اوراسیا شناخته شده است.

البته تمیزی و زیبایی تنها برگ برنده این ساحل نیست، مراکز خرید متعددی در کنار این ساحل قرار گرفته که تجربه زیبا تری به شما هدیه میدهد، مخصوصا برای خانوم های عاشق خرید کردن، همینطور مراکز تفریحات آبی همچون چت اسکی و غواصی برای آقایان هیجان طلب!

شاید اگر بتوانید به موقع به این شهر بروید، بتوانید در مسابقات بین المللی قایق رانی و غواصی هم شرکت کنید.

ساحل بلک:محفل آبی ثروتمندان

برگ برنده این ساحل نسبت به نزدیک ترین رقیب خود، یعنی ساحل کمر لوکس بودن ان است که باعث میشود علارغم زیبایی کمتر، پا به پای ساحل زیبا پیش بیاید.

از یک زمین گلف که همواره به عنوان بازی مورد علاقه ثروتمندان شناخته میشده است، تا یک آموزشگاه بینالمللی و مشهور تنیس که باز هم یکی از ورزش های خاص است که بیشتر بین قشر مرفه دیده میشود.

اکثر هتل های گران قیمت سواحل انتالیا در این ساحل قرار گرفته است، همینطور زیبا ترین و بزرگ ترین قایق های تفریحی شهر.

یک باغ پرندگان هم در مجاورت این ساحل قرار دارد.

البته سواحل کنیالتی و لارا هم از خوبان این شهر هستند، هرچند که به پای ساحل کمر و ساحل بلک نمیرسند، اما به نوبه خود ارزش گشت و گذار را دارند، مخصوصا اگر قرار است مدت نبستا طولانی تری را در این شهر بمانید.

سفر با تور آنتالیا در بهار به این شهر زیبا را برای شما آرزو مندیم، امیدوارم که خواندن این مطلب لذت برده باشید.

مقالات پربازدید
newsletter
6LcMgvAjAAAAAD-ESR89fJQx25NW8DUr4QmYYTOW