چرا نمیتوان از راه هوایی به شهر وان ترکیه رفت؟

گردشگری امیری 31 فروردین ، 1403 زمان تقریبی مطالعه: 14 دقیقه

اگر ترکیه را  قطب گردشگری تمام خاورمیانه بدانیم، ان هم با رقبای سرسختی که صنعت گردشگری این کشور با ان باید دست  پنجه نرم کند، چندان بیراه نگفته ایم.

از دبی با برج و بارو های بلند و بازار های عظیم خود، تا ایران که کهن ترین تمدن جهان بوده و مملو از اثار باستانی گوناگون است.

عموما ترکیه بخاطر شهر زیبای استابول شناخته میشود، شهری که مملو از بنا های تاریخی گوناگونی است که در دوران امپراتوری عثمانی و روم شرقی ساخته شده اند، به همین خاطر شهر وان ترکیه که یکی از زیبا ترین شهر  های این کشور است و مرکز حکومت تعدادی از باستانی ترین تمدن های تاریخ جهان است کمتر از بقیه شهر های ترکیه شناخته شده است.

اما همچنان به خاطر نزدیکی به ایران یکی از گزینه های اول مردم کشور ما برای سفر به ترکیه است.

جاذبه های گردشگری شهر وان

این شهر بسیار کوچک است، اما به لطف طبیعیت بکر و تاریخچه غنی خود، مقصد گردشگری بسیار خوبی به شمار میرود، علاوه بر این شهر برخلاف استانبول با ترافیک و شلوغی های ناشی از ازدهام گردشگران شما را آزار نمیدهد.

ابتدا، قبل از پرداختن به اینکه چرا نمیتوان از راه هوایی به این شهر رفت و دقیقا چه راه هایی برای سفر به این شهر وجود دارد، شما را با تعدادی از جاذبه های گردشگری اشنا میکنیم.

دریاچه وان

ترکیه به عنوان سرسبز ترین و پر اب ترین کشور خاورمیانه شناخه میشود، هرچه نباشد نیمی از این کشور در قاره اروپا قرار گرفته است.

عموما زیبایی های ترکیه شما را به یاد کاخ های عظیم بازمانده از امپراتوری عثمانی، و یا مساجد عظیم و زیبای ان دوران میاندازد، با این حال این جاذبه های تاریخی نباید باعث شود طبیعت بکر این کشور را فراموش کنید.

دریاچه وان در شهر وان ترکیه قرار گرفته و یکی از زیبا ترین مناطق کشور ترکیه محسوب میشود، زیرا علاوه بر زیبایی طبیعی هر دریاچه، در درون خود سه جزیره کوچک مملو از اثار تاریخی جای داده است.

اولین جزیره ادیر است، این جزیره پناهگاه ارامنه در جریان نسل کشی های چند قرن پیش بود، گرچه این جزیره پیش زمینه تلخی دارد اما کلیسا های زیبای بسیاری را در خود جای داده و به موزه تبدیل شده است.

دومین جزیره اکدمار است.

این جزیره بسیار زیبا تر از دو مورد دیگر است زیرا علاوه بر اثار تاریخی جذاب دارای طبیعت بکری است که به لطف دوری از اثار تمدن تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده است، هرچند این جزیره هم دارای چندین کلیسا است.

سومین جزیره که به نام جارپانک شناخته میشود چندان شناخته شده نیست، زیرا به علت اندازه کوچک خود زیاد میزبان تمدن های کهن ارامنه نبوده است، اما پرندگان زینتی بسیاری در این جزیره زندگی میکنند که به نوبه خود جالب است.

قلعه وان

این قلعه قدیمتی بیش از 3500 سال دارد  و به امپراتوری باستانی اورارتو بازمیگردد.

این پادشاهی باستانی مربوط به عصر اهن و پیش از پدید اومدن امپراتوری ایران بوده است، این پادشاهی بر قلمرو فعلی ترکیه حکمرانی میکرد و پس از گسترش مسیحیت به سرعت به این دین گروید.

باستان شناسان بازماندن این قلعه را به عنوان یک معجزه توصیف میکنند، زیرا در دوره زندگی طولانی خود جنگ های بسازی را از سر گذرانده است، از جنگ پادشاهی اورارتو با اشوریان تا استفاده به عنوان یک سد دفاعی توسط سلجوقیان.

جالب است بدانید که در کنار ستون های سر به فلک کشیده بقایای این قلعه کتیبه ای از دوران هخامنشیان و مربوط به خشایارشاه به چشم میخورد.

کلیسای صلیب مقدس

پادشاه دودمان کمتر شناخته شده باگراتونی، از پادشاهی خود اعلام استقلال کرد و تصمیم گرفت جزیره اختمار را به عنوان مرکز حکومت خود انتخاب کند، به همین خاطر به معماران بزرگ ارمنی زمان خود دستور داد تا در کنار کاخ هایی که در جزیره ساخته میشوند، تعدادی کلیسا نیز بسازند، که این کلیسا بزرگ ترین در بین تمام ان کلیسا ها بود.

این کلیسا هم مانند بسیازی از کلیسا های کهن دیگر تنها دو سرنوشت در انتظارش بود، اول اینکه ویران شود و دوم اینکه به موزه تبدیل شود.

دولت ترکیه تصمیم گرفت که سرنوشت دوم را پیاده کند، هرچند که اکثر ارمنیان از دولت تقاضا کردند از این کار منصرف شود و اجازه دهد همچنان این کلیسا میزبان مراسمات مذهبی باشد.

در نهایت این کلیسا به یک موزه تبدیل شد .

چگونه به شهر وان سفر کنیم؟

حال که به شمار توضیح دادیم که چرا باید به این شهر زیبا سفر کنید، بیاید سوال دوممان را بررسی کنیم.

در کل چهار راه اصلی برای سفر به این شهر وجود دارد، ابتدا هر یک را معرفی کرده و سپس میگوییم کدام گزینه بهتری است.

هواپیما

گران ترین و البته راحترین وسیله سفر به هرجایی معمولا هواپیما است.

این شهر گرچه بسیار کوچک است اما به یک فرودگاه مجهز شده است، اما مشکل این فرودگاه این است که تعداد پرواز های این فرودگاه به ایران بسیار کم است، شاید در سال نهایتا یک یا دو بار.

اگر عجله و مقدار زیادی پول دارید، میتوانید ابتدا از طریق خطوط هوایی به استانبول سفر کنید، بعد با یک هواپیمای دیگر به وان سفر کنید.

اینطور هم میتوانید به شهر وان برسید، هم یکی از زیبا ترین شهر های خاورمیانه را ببینید.

قطار

این راه ویژه کسانی است که بیشتر از قشر متوسط جامعه هستند.

قطار علاوه بر اینکه سرعت مطلوبی دارد که عموما بیشتر از خودرو های شخصی است، دردسر های رانندگی در جاده های خطرناک و شلوغ این روز های دنیا را هم ندارد.

اما تمام کشور های جهان برای سفر با قطار به کشور های دخارجی قوانین سخت گیرانه ای دارند، در طول راه چندین بار قطار متوقف و بازرسی میشود، شاید بیش تر از پنج بار که ره کدام دست کم دو ساعت طول میکشند.

خودرو شخصی

در این روش هم راه چندان اسانی پیش روی شما نیست، باید ابتدا به مراکز مربوطه مراجعه کرده و پلاک خود را بینالملیی کنید، که خب هزینه خاص خود را دارد.

بعد باید خود را از شهر خود به یکی از سه مرز رازی، سرو و بازرگان برسانید.

مرز رازی نزدیک ترین است و از راه تبریز میگذرد، یعنی اگر شما از این استان ها حرکت کنید راه بسیار کوتاه تری را در پیش دارید.

بعدی مرز سرو است که از راه ارومیه میگذرد و محدودیت زمانی ندارد.

بعد از ان مرز بازرگان است که محل عبور کامیون های تجاری است و به همین خاطر به صورت شبانه روزی باز است.

اما اگر از تمام این مراحل هم گذر کنید، باز هم با دردسر های معمول سفر با خودرو شخصی مواجه هستید.

اول باید بیش از دو روز پشت فرمان باشید، باید غذا، لباس گرم و دارو های ضروری را با خود ببرید، علاوه بر این با توجه به اینکه با خودرو شخصی سفر میکنید و راهنمای توری ندارید احتمال اینکه گم شوید بسیار زیاد است.

چرا وان؟

اصلی ترین دلیلی که این شهر به عنوان یکی از پرطرفدارترین مناطق گردشگری برای مردم ما شناخته میشود این است که شما میتوانید بدون ویزا تا نود روز در انجا بمانید.

ویزا گرفتن علاوه بر دردسر های خاص خود، نیاز به زمان زیادی دارد، این شهر با معاف کردن گردشگران ایرانی از این کار به صنعت گردشگری خود لطف بزرگی کرده و در نتیجه به یکی از مقاصد گردشگری محبوب تبدیل شده است.

علاوه بر این وان بسیار ارزان است، بسیار ارزان.

هزینه غذا، رفت و امد، و حتی هتل بسیار کم است، حتی کمتر از ایران خودمان.

طبق تخمین ما شما میتوانید با صرف هزینه یک میلیون تومان برای هر نفر به سادگی چند هفته را در وان به تفریح بگذرانید، که رقم بسیار خوبی محسوب میشوئد.

مقالات پربازدید
newsletter
6LcMgvAjAAAAAD-ESR89fJQx25NW8DUr4QmYYTOW