10 جاذبه برتر شهر وان ترکیه

گردشگری امیری 04 آبان ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه

شهر وان شهر کوچکی در نزدیکی استان های غربی ایران است، اما به موجب داشتن جاذبه های گردشگری فراوان و البته قیمت کمتر برای تور زمینی وان به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایرانیان تبدیل شده است.

 

این‌بار ده جاذبه برتر این شهر برای گردشگران را معرفی می‌کنیم.

۱-دریاچه وان

خیلی از گردشگران کشور ترکیه را با قلعه های عظیم خود به یاد می‌آورند، اما اگر کمی گشت و گذار کرد به زیبایی‌های طبیعیت این کشور هم میرسیم.

این دریاچه بزرگترین درچه ترکیه و دومین دریاچه بزرگ خاورمیانه هست. این دریاچه دارای سه جزیره به صورت دلتا (مثلثی شکل) و یک مرکز تفریحی در شرق خود است.

اولین جزیره این دریاچه آدیر است، این جزیره پناهگاه ارمنی ها در جریان نسل کشی های چند صد سال قبل وبده به همین خاطر چندین کلیسای زیبا در این بخش از دریاچه یافت میشود.

دومین حزیره آکدمار است که از قضا زیبا ترین جزیره در این دریاچه است، طبیعیت زیبا، ضخره های آهکی و چشمه های جوشان از این جزیره یک مقصد زیبا برای گردشگران ساخته است، چندین کلیسا با قدمتی نزدیک به هزار سال در این جزیره وجود دارد که هنوز هم به خوبی حفظ شده است.

سومین جزیره جارپانک است که متاسفانه در حال حاضر خالی از سکنه است و چیزی به جز بقایای کلیسا های قدیمی در آن باقی نمانده، اما پرندگان زینتی بسیار زیادی در این جزیره زندگی می‌کنند که آن را به گزینه خوبی برای دوستداران پرندگان تبدیل می‌کند.

از جاذبه های وان میتوان به کلیسا های گوناگون و شهر های باستانی آن اشاره کرده.

۲-آبشار مرادیه

این ابشار نام خود را از یکی پادشاهان عثمانی گرفته و در نزدیکی شهر مرادیه قرار دارد.

ارتفاع این آبشار شش متر بوده و دارای پهنای هشتاد متری است، برای دیدن این آبشار باید از بک پل معلق عبور کنید، صدای آب در نزدیکی دریاچه به قدری زیاد است که تقریبا هیچ صدای دیگری نمی‌شنوید.

بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند زمان به این مکان سر بزنند، زیرا تمام دریاچه یخ میزند و زیبایی آرامی از خود به نمایش می‌گذارد.

۳-دودکش های کاپادوکیا

این دودکش ها که به دودکش های جن و پری هم شهرت دارند، در واقع برج های سنگی جالی هستند مه عمومأ بخاطر فرسایش شکل گرفته اند، علاوه بر این تمدن ها هم نقش خود را ایفا کردند و کلیسا های زیادی در دل این برج های سنگی تراشیده شده است.

بیشتر به علت ناشناخته بودن این منطقه بسیاری از آن به عنوان جواهر پنهان ترکیه یاد میکردند، اما حالا بسیاری با این دودکش ها آشنا شدند و منتظر فرصتی برای دیدن آن‌ها هستند.

اکثر این دودکش ها شکل قارچی مانند دارند که آن‌ها شبیه به خانه های قارچی دوران کودکی ما کرده است.

۴-خانه گربه های وان

این مکان نه تنها خاث ترین بخش توریستی وان به حساب می‌آید، بلکه خاض ترین گربه های جهان را هم دارند.

گربه های وان به علت چشم های تا به تای خود، خز سفید و پشمالو بودن مشهور هستند، رویای هر گربه دوستی داشتن یکی از این گربه هاست که از قضا قیمت بسیار بالایی هم دارند.

در واقع به علت همین ظاهر خاص خود چیزی نمانده بود که به طور کامل منقرض شوند، اما مسئولان وان با راه اندازی این مرکز توانستند این نژاد ویژه را نجات دهند، اما به طور غیرمنتظره ای این مکان تبدبل به یکی از محبوب‌ترین مگان های توریستی وان شد.

۵-قلعه وان

قدمتی بیش از سه هزار سال داشته و مربوط به پادشاهی باستانی اوراتور است، ملتی که تا پیش از قدرت گرفتن مادها در ایران بر این مکان حکمرانی می‌کردند.

بعدها از این قلعه به عنوان یک مرکز دیده بانی در دوره هخامنشیان تا سلجوقیان استفاده می‌شد، قدمت این قلعه باعث شده باستان شناسان از حفظ این قلعه به عنوان یک معجزه یاد کنند.

گرچه جز ساختمان اصلی قلعه چیزی باقی نمانده، اما همچنان عظمت آن شما را به حیرت می‌اندازد.

۶-قلعه خوشاب

این دژ به دوران صفویه برمیگرده و یکی از اصلی ترین مراکز مبارزه با امپراتوری عثمانی در آن زمان بوده است، به علت موقعیت جغرافیایی خود همواره یک نقطه راهبردی در این منطقه به شمار می‌آمد.

در زمان جنگ های جهانی اول و دوم هم همواره خط مقدم جنگ بوده، به همین خطر تعجب میکنید که این قلعه تا چه حد خوب حفظ شده است.

امروزه این قلعه هم در زمره مکان های توریستی وان ترکیه قرار دارد، همچین یکی از نماد های معماری ایرانی در ترکیه هم هست.

نام این قلعه یک نام کردی است که به معنای قلعه زیبا است.

۷-مرکز خرید AVM

این مرکز بزرگترین فروشگاهی است که در وان پیدا می‌شود.

این مرکز خرید در خیابان جمهوری وان قرار گرفته، به همین دلیل خواه ناخواه در حین رفتن به مراکز گردشگری از آن عبور می‌کنید، به همین خاطر دسترسی به این مرکز بسیار ساده است، در این مرکز خرید بیش از نود فروشگاه مختلف وجود دارد.

از پوشاک، لوازم آرایشی و طلا تا لوازم خانگی و الکترونیکی، تقریبا هرچه که لازم داشته باشید در این فروشگاه پیدا می‌کنید، همچنین قیمت کالاها نسبت به بسیاری از فروشگاه‌های ایرانی و ترکیه‌ای ارزان تر است.

اگر قصد خرید سوغاتی داشتید پیشنهاد میکنم حتما سری به این فروشگاه بزنید.

۸-پارک آبی ساحل دیوان

این پارک اولین بار در سال ۲۰۱۸ افتتاح شد و چهارمین پارک آبی روباز وان و البته بهترین آن‌ها به شمار می‌آید.

این پارک دارای استخر بزرگسالان، استخر کودکان و چندین سرسره آبی است که باعث می‌شود لذت بیشتری از این پارک ببرید.

تعدادی صندلی و چتر هم برای بازدیدکنندگان قرار داده شده تا اگر از شنا کردن خسته شدید بتوانید دقایقی از هوای تازه لذت ببرد.

اگر وسایل لازمه شنا همانند مایو را ندارید نگران نباشید چون این پارک فروشگاهی دارد که هرچه ممکن است لازم داشته باشید را از آن تهیه کنید.

۹- صلیب مقدس

این کلیسا در جزیره آختامار دریاچه وان قرار گرفته، اما از نظر تاریخی به قدری اهمیت دارد که بخواهیم برایش جایگاه مستقلی در این لیست انتخاب کنیم.

زمان حکومت ارمنی ها در قرن نهم میلادی، پادشاه ارمنی ها به نام گاگیک دستور ساخت این کلیسا را در کنار قصر خود داد، ساخت این کلیسا نزدیک به بیست سال طول کشید.

این کلیسا جنگ های بسیاری را از سر گذاراند و بارها تخریب شد، از حمله مغولان تا ترکان عثمانی، اما در نهایت طی نسل‌کشی ارمنی ها بدست عثمانی ها برای همینه متروک ماند.

این کلیسا در سال ۲۰۰۸ بازسازی شد و درب آن به عنوان یک موزه به روی گردشگران باز شد، هرچند هنوز هم مراسمات مذهبی در آن برگزار می‌شود.

۱۰-شهر تاریخی توشپا

پادشاهی اوراتو شاید به اندازه دیگر پادشاهی های دوران باستان شناخته شده نباشد، اما در زمان خود از قویترین پادشاهی های خاورمیانه بوده و قلمرو آن در ترکیه امروزی قرار می‌گیرد، این پادشاهی تماما از ارمنی ها تشکیل شده بود و شهر توشپا پایتخت آن‌ها به حساب می‌آمد.

گرچه امروزه بخش بزرگی از شهر ویران شده اما هنوز بخش های خوبی از آن سالم مانده که برای علاقه‌مندان به باستان شناسی بسیار جذاب است.

تماشای شهر از برج گالاتا

شهر استانبول شهر زیبایی ها است، از مساجد منحصربفرد و عظیم تا کاخ های قرون وسطایی خاندان سلطنتی و بنا های جورواجور، هرچند اگر بگوییم برج گالاتا  پتانسیل این را دارد که حتی از کاخ های پرزرق و برق دیگر استانبول هم زیبا تر باشد بیراه نگفته‌ایم.

تقریبا هرکسی که به استانبول رفته است تماشای مناظر از بالای از برج را یکی از زیباترین خاطرات خود می‌داند.

منشأ این برج به امپراتوری روم شرقی بازمی‌گردد، در آن زمان این برج با نام مسیح ساخته شد و با هفتاد متر ارتفاع در آن زمان یک شاهکار معماری به حساب می‌آمد که در کل روم نظیر نداشت.

کمی بعد سلطان محمد روم را شکست داد و قسطنطنیه را فتح کرد، این برج در جریان جنگ تخریب شده بود اما پادشاهان عثمانی دستور بازسازی آن را دادند تا به عنوان زندان استفاده شود، زندانی که به شدت بدنام بود چون محل نگهداری بدترین مجرمان و بدشانس ترین مردم این سرزمین بود که شانس مرگ را نداشتند.

روزگاری هم به عنوان برج نگهبانی عمل کرد، حتی زمانی یک منجم معروف از آن به عنوان رصدخانه استفاده میکرد که خب دوام چندانی نداشت و مدتی این برج متروک ماند.

در قرن هجدهم این برج تبدیل به مرکز دیده‌بانی آتش‌نشانی استانبول تبدیل شد تا اینکه در جریان طوفانی نه تنها تخریب شد بلکه قسمت بالایی برج به طور کامل کنده شد، از آن زمان تا دهه شصت میلادی متروک ماند تا اینکه در نهایت به عنوان یک مرکز گردشگری بازگشایی شد.

گل سرسبد استانبول

استانبول به دو بخش تقسیم شده است، بخش اروپا با معماری های قرون وسطایی امپراتوری روم شرقی و بخش آسیا که بیشتر شمال فرهنگ همین بخش است مثل مساجد استانبول.

برج گالاتا گل سرسبد بخش اروپایی به شمار می‌آید، از همان هفتصد سال پیش تاکنون.

قصه‌ای است که میگوید زوج های عاشق برای دیدن منطره شهر در شب یواشکی وارد این برج می‌شدند، کاری که با وجود سربازان زیادی که در این برج خدمت می‌کردند شق القمر محسوب می‌شد و دردسر زیادی برای نگهبانان شهر درست میکرد.

هربار که برج مورد نفوذ قرار می‌گرفت مشخص نبود، دشمن بد دلی است که آمده روزگار سربازان را سیاه کند یا یک زوج عاشق و احمق دیگر؟

چرا گالاتا

اگر تمام این دلایل برای اینکه به این برج بروید کافی نیست، باید بگویم تماشای شهر در هنگام غروب یکی از زیبا ترین تجاربی هست که هر گردشگری می‌تواند از سفر به استانبول بخواهد.

در هنگام غروب آفتاب خورشید به صورت مایل قرار میگیرد و کمی بعد هلال ماه هم نمایان می‌شود، به همین خاطر بسیاری از مردم خود ترکیه هم در هنگام غروب برای رفتن به این برج صف می‌بندند، گردشگران که دیگر بماند!

امکانات این برج

برج گالاتا نه طبقه دارد که سه به سه، به بخش های رستوران، ورودی، سکوی بازدید تقسیم شده است، این برج تنها برج قرون وسطایی است که به آسانسور مجهز شده است، در واقع اگر کسی تاریخچه این برج را نداند و امکاناتی نظیر رستوران‌ها، کافه و سرویس های بهداشتی که در دل برج قرار گرفته را ببیند خیال میکند این برج همین اخیرا ساخته شده است.

بخش ورودی

بخش ورودی برج تقریبا روی زمین قرار گرفته و فقط چند پله را باید بالا بروید.

این بخش حکم موزه گردشگری ساده ای را دارد که اطلاعات تاریخی مربوط به این برج را در اختیار گردشگران قرار میدهد، فروشگاه سوغاتی و یک سوپرمارکت هم در این بخش قرار دارد، در صورت تمایل به بالا رفتن از برج می‌توانید از پلکان مارپیچ و یا آسانسور استفاده کنید.

بخش رستوران

این بخش در طبقات بالایی برج قرار گرفته و بر خلاف چیزی که از چنین رستورانی انتظار داریم اصلا لوکس نیست، هرچند شاید با توجه به ارزان بودن محله گالاتا چنین چیزی طبیعی باشد.

در بخش میتوانید در حین دیدن منظره شهر غذای مدنظر خود را میل کنید.

بخش سکوی بازدید

و در نهایت بهترین بخش این برج، سکوی بازدید در آخرین طبقات برج قرار دارد و متاسفانه آسانسور ندارد به همین خاطر لازم است حداقل یک طبقه را پیاده طی کنید، اما مطمئن باشید ارزش آن را دارد، در هنگام غروب خورشید مسجد آبی سلطان احمد زیر واپسین نور خورشید می‌درخشد و تمام دیگر مناظر استانبول نظیر کاخ دلما باغچه یا دیگر مناظر استانبول را ببیند، اگر قدری خوش‌شانس باشید هلال ماه قبل از غروب خورشید مشخص می‌شود که صحنه‌ای زببا و ناب را نشان میدهد.

بسیاری از زوج های جوان این زمان از روز را برای خواستگاری از معشوق خود انتخاب می‌کنند!

این برج هر روز از هفت صبح تا هشت شب باز بوده و می‌توانید با هزینه بیست دلار از آن بازدید کنید.

در وبسایت معتبر یو‌اس نیوز بخش گردشگری این برج به عنوان یازدهمین مکان گردشگری ترکیه انتخاب شده است!

مقالات پربازدید
newsletter
6LcMgvAjAAAAAD-ESR89fJQx25NW8DUr4QmYYTOW