انجام ده کار مهم در سفر وان ترکیه

گردشگری امیری 07 مهر ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 13 دقیقه

شهر وان ترکیه با قدمتی ۳۴۰۰ ساله، یکی از مقاصد گردشگری محبوب برای ایرانیان است. این شهر در شرق ترکیه و در نزدیکی مرز ایران قرار دارد و برای ما ایرانیان، از طریق مرزهای زمینی قابل دسترسی است.

تابستان‌ های این شهر گرم و خشک و زمستان‌ های آن سرد و برفی است. بهترین زمان سفر به وان ترکیه، فصل بهار و پاییز است که هوا معتدل و دلپذیر است.

یکی از جذابیت های شهر وان، گربه‌ های سفید پشمالویی است که یک چشم آبی و یک چشم زرد یا سبز دارند. این گربه‌ ها به عنوان گربه ‌های وان و نماد شهر وان نیز شناخته می ‌شوند.

هزینه ‌های تور وان (هزینه اقامت، غذا، حمل و نقل و خرید)، نسبت به سایر شهرهای ترکیه کم تر است و همین موضوع باعث شده تا این شهر مورد توجه بسیاری از توریست ها واقع شود.

با توجه به شرایط و بودجه خود، می ‌توانید سفری به یاد ماندنی را به شهر وان تجربه کنید.

آیا دوست دارید بدانید، ده کاری که در سفر وان ترکیه حتما باید انجام دهید کدام ها هستند؟ اگر جواب شما بله است، پس با ما همراه باشید.

 

ده کاری که در تور وان ترکیه باید تجربه کنید

 

بازدید از قلعه وان

 قلعه وان یکی از مهم‌ ترین جاذبه‌ های گردشگری این شهر است. این قلعه عظیم که بر روی تپه‌ ای مشرف به دریاچه وان قرار دارد، قدمتی بیش از 4000 سال دارد و در طول تاریخ شاهد رویدادهای مهمی بوده است.

 

رفتن به جزیره آکدامار (Akdamar Island)

بدون شک، جزیره آکدامار یکی از زیباترین جاذبه‌ های طبیعی و دیدنی وان است. این جزیره که در دریاچه وان قرار دارد.

جزیره آکدامار در دریاچه وان ترکیه واقع شده است. این جزیره به دلیل یک داستان عاشقانه و غم ‌انگیز به این نام معروف شده است.

در گذشته، دختری زیبا به نام تامارا در این جزیره زندگی می ‌کرد. او عاشق پسری چوپان شد که از طبقه پایین جامعه بود. پدر تامارا از این رابطه ناراضی بود و سعی کرد آن را تمام کند.

یک شب، پدر تامارا فانوسی را که دخترش برای راهنمایی پسرک به سمت جزیره از آن استفاده می ‌کرد، شکست. پسرک در تاریکی دریاچه گم شد و غرق شد.

آخرین کلامی که از زبان پسرک بیرون آمد "آخ تامارا" (oh Tamara) بود. این نام بر روی جزیره ماند و بعدها به آکدامار تغییر یافت.

 

دیدن از آبشار مرادیه (Muradiye Şelalesi)

آبشار مرادیه در 88 کیلومتری شهر وان قرار گرفته و دسترسی به آن نسبت به سایر جاهای دیدنی دشوارتر است. اما این آبشار یکی از بهترین جاذبه ‌های طبیعی وان محسوب می ‌شود و حتما ارزش بازدید را دارد.

آبشار مرادیه حدود 50 متر ارتفاع دارد و از دو بخش تشکیل شده است. این آبشار در میان صخره‌ های بازالتی قرار گرفته و منظره‌ ای زیبا و خیره‌ کننده ایجاد کرده است.

آبشار مرادیه در تمام فصول سال زیبایی خود را حفظ می ‌کند. در فصل بهار، پرآب و خروشان و در فصل تابستان، خنک و آرامش ‌بخش است. در فصل پاییز، رنگ‌ های زیبایی به خود می ‌گیرد و در فصل زمستان، آبشار یخ می ‌زند و منظره ‌ای خاص و متفاوت ایجاد می‌ کند.

اگر قصد سفر به وان را دارید، حتما از آبشار مرادیه دیدن کنید و از زیبایی ‌های آن لذت ببرید.

 

خرید سوغاتی

وان به دلیل صنایع دستی متنوع و ارزان قیمت، یکی از بهترین مکان ‌ها برای خرید سوغاتی است.

از جمله سوغاتی‌ های معروف وان می ‌توان به قالی، گلیم، صنایع دستی چرمی، صنایع دستی چوبی، پوشاک با کیفیت، چای ترک، قهوه ترک و راحت الحلقوم اشاره کرد.

 

خوردن غذاهای محلی

شهر وان به دلیل داشتن غذاهای محلی خوشمزه و قیمت مناسب، یکی از بهترین شهر های ترکیه برای تجربه غذاهای ترکیه ‌ای است.

از جمله غذاهای معروف وان می ‌توان به کباب آدانا، دونر کباب، سارما، پیده ، دلمه، و بورک اشاره کرد.

 

رفتن به مراکز خرید

وان دارای مراکز خرید متنوعی است که می‌ توانید از آن‌ ها برای خرید لباس، لوازم آرایشی، و سایر اقلام مورد نیاز خود بهره ببرید.

بهترین و محبوب ترین مراکز خرید وان عبارتند از:

  • وان ای.وی.ام (VAN AVM)
  • مرکز تجاری آیدین پریهان (Aydın Perihan İş Merkezi)
  • مرکز خرید تورکوآز وان (Turkuaz AVM)
  • مراکز خرید خیابان جمهوریت و کاظم کارابکیر
  • مرکز خرید آتاسوی آرت (Atasoy Art)

 

 

بازدید از حمام سنتی وان

رفتن به حمام سنتی یا حمام ترکی یکی از کارهایی است که باید در سفر به وان انجام دهید.

این حمام ‌ها که ریشه در فرهنگ عثمانی دارند، تجربه‌ ای متفاوت از پاکسازی و آرامش را برای شما فراهم می ‌کنند.

در حمام ‌های سنتی وان می‌ توانید از انواع خدمات ماساژ و مراقبت از پوست و مو استفاده کنید.

 

لذت تفریح در پارک های آبی وان

یکی از این جاذبه ‌های تفریحی وان ترکیه، پارک ‌های آبی هستند. در این شهر، سه پارک آبی وجود دارد.

بزرگ ‌ترین و بهترین پارک آبی این شهر، پارک آبی وان (Van Aqua Park) است. این پارک آبی فضایی وسیع امکانات رفاهی کامل دارد. پارک آبی وان تنها در فصل ‌های بهار و تابستان باز است.

پارک آبی ساحلی دیوان یکی دیگر از پارک‌ های آبی وان است. این پارک آبی در نزدیکی دریاچه وان قرار دارد و دارای امکاناتی مانند استخر، سرسره ‌های آبی و رستوران است.

 

پارک آبی چاغداش کوچک ‌ترین پارک آبی وان است. این پارک آبی سر پوشیده و در تمام فصول قابل استفاده است، و دارای امکاناتی مانند استخر، سرسره‌ های آبی و سونا است.

اگر قصد سفر به وان را دارید، حتما از یکی از پارک ‌های آبی این شهر دیدن کنید و از تفریحات هیجان‌ انگیز آن لذت ببرید.

 

بازدید از جزیره چارپاناک

جزیره چارپاناک، یک جزیره کوچک در دریاچه وان است و به دلیل وجود صومعه کتوتس، یک صومعه ارمنی، مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

جزیره چارپاناک در مسیر جزیره آدیر قرار دارد و بسیاری از بازدید کنندگان، هم زمان از هر دو جزیره بازدید می ‌کنند.

مساحت این جزیره بسیار کم است و همین ویژگی باعث شده که گردش در آن تجربه‌ ای متفاوت و خاص باشد.

برای بازدید از جزیره چارپاناک باید از وان با قایق به سمت آن بروید.

 

بازدید از کتیبه خشایارشاه (Xerxes I inscription at Van)

کتیبه خشایارشاه وان یکی از مهم ‌ترین آثار تاریخی در ترکیه است. این کتیبه توسط داریوش بزرگ آماده ‌سازی شد، و در سال 485 پیش از میلاد توسط خشایارشاه اول، پادشاه هخامنشی، بر روی یک صخره در نزدیکی دریاچه وان حکاکی شده است.

این کتیبه به سه زبان پارسی باستان، بابلی و ایلامی نوشته شده است و شامل ستایش اهورامزدا، شرح نبردهای خشایارشاه و فهرستی از کشورهایی است که او فتح کرده است.

کتیبه خشایارشا در سال 1286 خورشیدی توسط یک زوج ایرانی کشف شد. این کتیبه اطلاعات ارزشمندی در مورد تاریخ، فرهنگ و مذهب امپراتوری هخامنشی ارائه می‌ دهد.

کتیبه خشایارشا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

 

جمع بندی

ما ده کاری که باید در سفر وان انجام دهید را به شما معرفی کردیم. حالا نوبت شما است که با توجه به علاقه ‌مندی ‌های خود، از بین این ده مورد، تفریحات مورد علاقه خود را انتخاب کنید و از سفر به وان لذت ببرید.

البته جذابیت های شهر وان فقط به این ده مورد محدود نمی شود.

از جمله تفریحات و جاهای دیدنی دیگر که می توانید در تور وان تجربه کنید، می توان به بازدید از قلعه هوشاپ، بازدید از مسجد جامع وان، دیدن خانه گربه های وان، بازدید و خرید از خیابان جمهوریت، و همچنین تفریحات شبانه وان اشاره کرد.

مقالات پربازدید
newsletter
6LcMgvAjAAAAAD-ESR89fJQx25NW8DUr4QmYYTOW