گرجستان گردی

گردشگری امیری 31 مرداد ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 13 دقیقه

برای یک ماجراجویی فراموش نشدنی آماده اید؟ تنها لازم است با تور گرجستان همراه شوید. گرجستان با مناظر خیره کننده، تاریخ عنی و مهمان نواز خود، تجربه ای منحصر به فرد را ارائه می دهد. در گرجستان گردی به کاوش در شهرهای باستانی، قلعه های قرون وسطایی و مکان هایی که به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شده اند، بپردازید. در دره های سر سبز قدم بزنید و آبشارهای مخفی و شگفت انگیز را پیدا کنید. در این میان غذاهای خوش طعمی مانند خاچاپوری و کوفته را از دست ندهید. اگر آماده هستید تا چمدان های خود را ببندید و در این سفر با ما همراه شوید، فهرستی از مکان جذاب گرجستان را برای شما آماده کرده ایم.

 

رشته کوه های قفقاز

کوه های قفقاز از دریای خزر تا دریای سیاه ادامه دارد و جالب است بدانید مرز صفحه های تکتونیکی عربی و اوراسیا در این ناحیه قرار گرفته اند. اگر اهل کوه نوری یا پیاده روی در مسیرهای کوهستانی هستید، به ترکینگ های محبوبی که در گرجستان هستند بروید. اولین مسیر در مستیا قرار دارد که به روستای دوره افتاده اوشگولی ختم می شود. مسیر آن 45 کیلومتر بوده و حدودا 4 روز زمان خواهد بود.

مسیر دیگر در بین روستاهای اومالو و شتیلی است، منطقه ای باستانی که عبور از آن سخت تر خواهد بود. امّا برای یک پیاده روی کوتاه و دیدن مناظر طبیعی گرجستان، مسیرهای پارک ملی لاگودخی در کوهپایه های قفقاز بهترین گزینه خواهد بود. انواع حیوانات وحشی و گونه های مختلف گیاهی را می توانید مشاهده کرده و به بازدید از قلعه آنانوری و کلیسای باشکوه تثلیت گرگتی بروید.

دریاچه های رنگی آبودلائوری

مکان جادویی و اسرارآمیز که در گرجستان گردی حتما باید به آن اشاره کنیم. دریاچه ای شگفت انگیز که در داستان های محلی خانه خدایان خسورتی است. افسانه های زیادی درباره این محل وجود دارد. این دریاچه در شمال شرق کوه های قفقاز و در ارتفاع 2500 متری در دامنه چیوخی قرار گرفته است. رنگ های دریاچه تغییر می کنند و از آبی و سبز به سفید تبدیل می شوند.

برای رسیدن به محل دو راه وجود دارد:

  • پیاده روی آسان

روستای روشکا تا دریاچه اول تنها 2 ساعت فاصله دارد برای رسیدن به دریاچه سفید باید نیم ساعت دیگر نیز پیاده روی کنید. اگر با جیپ بخواهید مسیر را بپیماید تنها 3 کیلومتر اول جاده مسیری مناسب ماشین دارد.

  • پیاده روی سخت

این مسیر از جوتا در منطقه کازبیگی شروع می شود و 8 ساعت پیاده روی خواهید داشت تا به گذرگاه چیوخی برسید. این گزینه مخصوص کوهنوردان با تجربه است و باید وسایل خوبی را به همراه داشته باشید.

شهر سنگی

شهر سنگی یا اوپلیستسیخه از مناطق قدیمی گرجستان است. سکونتگاهی در 10 کیلومتری شرق شهر گوری و ساحل چپ رودخانه متکواری است. گردشگران هر ساله جذب این موزه تاریخی می شوند. معماری آن، خیابان ها، میدان ها، سیستم فاضلاب، چهار دروازه، تونل مخفی که به رودخانه متکواری منتهی می شود، حصار و بسیار موارد دیگر در این شهر سنگی وجود دارد.

در نوشته های پیدا شده از قرن هفتم به این شهر اشاره کرده اند. آثار باستانی و معماری این منطقه به عصر برنز اولیه و متعلق به فرهنگ متکواری – آراکسی هستند. افسانه های زیادی درباره آن شنیده می شود. برخی می گویند بردگان این شهر را ساخته اند و اگر برده ای سخت کار می کرد به او آزادی و فلزی گرانبها یا طلا داده می شد. در نتیجه، دو چیز روشن می شود. یکی اینکه چقدر برای کنده کاری این شهر تلاش شده است و دیگر اینکه واقعا طلا در گرجستان استخراج می شده است و حتی افسانه پشم طلا نیز به این مسئله اشاره دارد.

پارک ملی توشتی

در گرجستان گرد به شهر توشتی، منطقه کاختی می رسیم. جایی که 83007 هکتار است و در سال 2003 تاسیس شده. منطقه ای زیبا و محافظت شده که درختان توس، بلوط کوهستانی و زردآلود در آن دیده می شوند. مراتع آلپ، یخچال های طبیعی، قله ها، منابع رودخانه ها، گونه های نادر و در حال انقراض حیوانات و گیاهان بومی در این پارک نگهداری می شوند.

قله های تبلو، دیکلو و بوربالو در این منطقه قرار گرفته اند. گردشگران می توانند در اتاق های هتل منطقه حفاظت شده استراحت کنند. کافه تریا، مرکز بازدیدکنندگان، سالن کنفرانس و راهنما منطقه محیطی مناسب برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است.

یازده مسیر پیاده روی در پارک ملی توشتی وجود دارد. برخی 1 روز و برخی 4 تا 6 روز زمان می برند. بازدیدکنندگان می توانند تورهای پیاده روی، دوچرخه سواری و اسب سواری را انتخاب کنند. می توانید پرندگان وحشی که در میان درختان پنهان شده اند را ببینید و به بزهای وحشی بروید.

دریاچه لاکپشت تفلیس

در دامنه شمالی رشته کوه متاتسمیندا دریاچه ای واقع شده که به نام دریاچه لاک پشت معروف است. اگر از تله کابین به دریاچه نگاه کنید، شکل یک لاک پشت را خواهید دید. این دریاچه در ارتفاع 686 متری سطح دریا و در 10 کیلومتری مرکز تفلیس قرار دارد. اطراف آن پارک واک و پارک متاتسمیندا قرار گرفته اند. در قسمت شمالی دریاچه نیز، موزه قوم نگاری در فضای بازی وجود دارد.

علاوه بر زیبایی محیط و هوای تازه ای که دارد، رویدادهای ورزشی جالبی در این جا برگزار می شود. در تابستان می توان در دریاچه شنا کرد یا به قایق سواری پرداخت. اطراف آن کافه های متنوعی وجود دارد. استادیوم مینی فوتبال، زمین بازی سرگرمی کودکان و محلی برای تئاتر ساخته شده است.

پل صلح تفلیس

در تفلیس نقاط زیادی وجود دارد که می توانید به فهرست گرجستان گردی خود اضافه کنید. یکی از آن پل صلح است. این پل بر روی رودخانه متکواری قرار گرفته و یکی از نمادهای تفلیس به شمار می رود. معمار میشل دی لوکا آن را طراحی کرده است و طراحی نور آن توسط فیلیپ مارتینو انجام شد. پلی شیشه ای که در شب نورهای موجود در آب را منعکس می کند.

در نزیکی پل، پارک رایک وجود دارد که از طریق تله کابین آن می توانید به قلعه ناریکالا و برج تفلیس برسید. پل اسکلتی فولادی دارد و اگر به معماری علاقه دارید بازدید از آن ارزشمند خواهد بود.

باغ گیاه شناسی باتومی

در 9 کیلومتری شهر باتومی و خط ساحلی بین دماغه سبز و دهانه رودخانه چاکویستسکالی، باغی بزرگ و غنی از گونه های گیاهی قرار دارد. این باغ قدیمی که در سال 1912 راه اندازی شده، 111 هکتار مساحت دارد و ذخیرگاه جنگی کولخیس به شمار می روند. گونه های بومی منطقه به وفور در آن دیده می شود. در بخشی از باغ نیز نخل فنچ قناری و ساکورای ژاپنی وجود دارند.

جالب است بدانید زمین باغ کوهستانی و خاک آن قرمز، قهوه ای و آبرفتی است. درون پارک به سه بخش تقسیم می شود:

  • پارک دندرو
  • ذخیرگاه جنگلی کلخیس
  • و نه بخش فلورستیکی شامل گونه های مناطق گرمسیری قفقاز، استرالیا، نیوزلند، مدیترانه و غیره

درختانی مانند آزالیا، درخت صابون، درخت بامبو، درخت ماموت، سکویا همیشه سبز، بلوط و کاج مکزیکی نیز در آن وجود دارد.

متسختا (Mtskheta)

یکی دیگر از شهرهای تاریخی که در شرق گرجستان واقع شده است. آیا شما هم به تاریخ علاقمند هستید؟ احتمالا یکی از دلایل سفرتان به گرجستان همین زیبای های تاریخی کشور باشد. شهر متسختا به دوره برنز باز می گردد. افسانه های زیادی درباره آن وجود دارد. زمانی این شهر پایتخت بوده است و تصمیم های سیاسی مهمی در آن گرفته می شد. امّا اکنون تبدیل به شهری آرام شده که بر باغداری و دمداری تمرکز دارد. با این وجود، زیبایی های فرهنگی و تاریخ شگفت انگیزش شما را به سمت خود جلب می کند. هیچکس نمی تواند بی تفاوت از آن بگذرد.

گرجستان گردی را از دست ندهید و به این مناطق زیبا سفر کنید. اگر در زمینه سفر خود سوالی دارید حتما با ما در میان بگذارید. کدام مناطق در فهرست گرجستان گردی شما قرار دارد؟ یا کدام منطقه را بازدید کرده اید؟ از خاطرات سفر خود نیز برایمان بگویید.

مقالات پربازدید
newsletter
6LcMgvAjAAAAAD-ESR89fJQx25NW8DUr4QmYYTOW