گذرنامه موقت اربعین

اخبار امیری 23 مرداد ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 11 دقیقه

عزاداران جهت شرکت در مراسم پیاده روی اربعین باید گذرنامه موقت دریافت نمایند. در مقایسه با پاسپورت بین المللی، هزینه کمتری خواهد داشت و مراحل آن ساده و مشخص است. در ابتدا، مختصرا شما را به گذرنامه موقت آشنا خواهیم کرد، سپس سایت ثبت نام گذرنامه زیارتی را بررسی کرده و نحوه ثبت نام، میزان هزینه و چگونگی پیگیری دریافت برگه گذرنامه موقت را بیان خواهیم نمود.

آشنایی با گذرنامه موقت

برای سفر به هر کشوری به گذرنامه نیاز خواهید داشت. گذرنامه اطلاعات هویتی شما را مشخص می کند و از مدارک اصلی شما در خارج از کشور به شمار می رود. امّا صدور گذرنامه یا پاسپورت زمان زیادی می برد و برای افرادی که اکنون قصد دارند در پیاده روی اربعین شرکت کنند، مناسب به نظر نمی رسد. به این ترتیب، جهت سهولت کار گذرنامه موقت معرفی شد. گذرنامه موقت که به آن برگه ترددی هم گفته می شود در کمتر از 48 ساعت صادر می گردد و زائرین می توانند سفر خود را به کشور عراق آغاز کنند.

نحوه دریافت گذرنامه موقت اربعین در سال 1402

جهت دریافت گذرنامه موقت اربعین باید به یکی از مراکز پلیس +10 مراجعه کنید. امّا از 28 تیر 1402، اپلیکیشن پلیس من بخش برای ثبت نام گذرنامه زیارتی فعال کرده است که می توانید از طریق آن ثبت نام خود را انجام دهید. دقت کنید پیش از هر چیز باید عوارض خود را پرداخت نمایید تا هنگام ورود به کشور عراق با مشکلی رو به رو نشوید.

اپلیکیشن پلیس من همواره در دسترس شما خواهد بود تا روند ثبت نام را انجام دهید. صدور گذرنامه زیارتی موقت برای اربعین طی 2 تا 3 روز کاری انجام می شود. اگر قصد دارد تا به صورت حضوری مراجعه کنید، دفاتر پلیس +10 در روزهای آخر صفر تا ساعت 8 شب فعال هستند.

معرفی سایت ثبت نام گذرنامه موقت

علاوه بر حالت حضوری یا استفاده نمودن از اپلیکیشن پلیس من، می توانید به وب سایت epolice.ir مراجعه کنید. اگر هنوز موفق نشده اید تا گذرنامه خود را جهت حضور در پیاده روی اربعین تهیه کنید، هم اکنون در این وب سایت ثبت نام کنید.

زمانی که در وب سایت ثبت نام کنید پس از 72 ساعت گذرنامه ویژه اربعین را دریافت خواهید کرد. زمان بندی خود را به گونه ای انجام دهید که به آخرین روزهای مانده به اربعین موکول نشود.

گذرنامه های موقت اربعین تا 3 مهر ماه 1402 اعتبار دارند و تنها یک بار قابل استفاده خواهند بود. برنامه ریزی سفر خود را به گونه ای تنظیم کنید که پیش از 28 ماه صفر به کشور عراق وارد شوید. خوشبختانه، گذرنامه برای سفر زمینی و سفر هوایی قابل استفاده خواهد بود.

اگر از دانشجویانی هستید که سربازی نرفته اند یا جزء مشمولان غایب هستید، نمی توانید از برگه تردد موقت استفاده کنید و باید حتما گذرنامه داشته باشید. همچنین افرادی که تا به حال گذرنامه نداشته اند نیز جزء این دسته خواهند بود و باید گذرنامه تهیه نمایند. به طبع، گذرنامه زمان بیشتری خواهد برد و باید حضوری مدارک خود را به مرکز پلیس+10 تحویل دهید.

چگونگی درخواست گذرنامه ویژه

برای دریافت برگه تردد موقف جهت ورود به کشور عراق پس از ورود به وب سایت epolice.ir باید مراحل ثبت نام را انجام دهید. در ادامه به نحوه ثبت نام خواهیم پرداخت.

  • وارد سایت سخا یا epolice.ir شوید
  • ثبت نام خود را انجام دهید و اطلاعات را دقیق وارد نمایید
  • سپس بر روی گزینه گذرنامه کلیک کنید
  • گزینه «درخواست گذرنامه» را انتخاب کنید
  • بر روی برگه تردد ویژه اربعین کلیک کنید
  • سپس با موافقت شرایط و ضوابط به مرحله بعد بروید
  • در انتها با بررسی اطلاعات وارد شده، درخواست خود را ثبت کنید

مدارک لازم برای گذرنامه موقت

مدارک دریافت گذرنامه موقت و دائم تفاوتی با یکدیگر ندارند. برای آنکه روند ثبت درخواست و دریافت گذرنامه موقت را افزایش دهید، مدارک را از پیش آماده کنید.

  • مدارک شناسایی شامل شناسنامه و کارت ملی
  • یک قطعه عکس پاسپورتی
  • ارائه گذرنامه قبلی
  • اجازه همسر زن، اگر متاهل هستید
  • رضایت نامه پدر در صورت مجرد یا زیر سن قانونی بودن
  • اصل گواهی فوت همسر در صورت فوت باید ارائه دهید
  • اصل برگه طلاق در صورت جدایی را ارائه دهید
  • کارت پایان خدمت یا کارت معافی برای آقایان
  • اگر دانشجو هستید باید نامه اشتغال به تحصیل داشته باشید

هزینه دریافت گذرنامه موقت اربعین

اگر پیش از این گذرنامه نداشته اید باید هزینه آن را پرداخت نمایید. امّا گذرنامه موقت برای زائران هزینه ای نداشته و به صورت رایگان خواهد بود. منتها، باید اعلام کنید که قصد شرکت در پیاده روی اربعین را دارید. در صورتی که قصد دارید گذرنامه زیارتی دریافت کنید باید از طریق اپلیکیشن پلیس من اقدام نمایید. این نوع گذرنامه 5 سال اعتبار خواهد داشت و هزینه آن در حدود 20 تا 30 درصد قیمت گذرنامه بین المللی اعلام شده است. هزینه صدور گذرنامه زیارتی در حال حاضر 50 هزار تومان اعلام شده است.

پیگیری گذرنامه

جهت پیگیری گذرنامه موقت به چند روش می توانید این کار را انجام دهید. اگر در اپلیکیشن پلیس من اطلاعات و درخواست خود را ثبت کرده باشید به راحتی می توانید وضعیت گذرنامه موقت خود را مشاهده نمایید. این روش بسیار آسان است و حتی برای گذرنامه زیارتی و بین المللی نیز کاربرد دارد.

در حالت بعدی می توانید به پست جمهوری اسلامی مراجعه کرده وضعیت گذرنامه را پیگیری کنید. چرا که اداره مهاجرت از طریق پست گذرنامه را برای شما ارسال خواهد کرد. هم به صورت حضوری و هم با مراجعه به وب سایت post.ir از وضعیت گذرنامه خود با خبر شوید. در سامانه پست تنها لازم است به بخش «رهگیری مرسولات سازمانی» رفته و اطلاعات خود را وارد کنید.

در حالت بعدی مراجعه حضوری به مراکز پلیس +10 است. در صورتی که موفق نشدید از وضعیت گذرنامه خود به روش های قبلی با خبر شوید، به یکی از مراکز مراجعه نمایید. جهت شناسایی، کارت ملی همراه داشته باشید.

روش جدید جهت پیگیری از گذرنامه موقت اربعین ارسال پیامک کد ملی به شماره  1103000010 است. یا می توانید به سامانه 1100300 عدد 1 را ارسال نمایید. این کار را حتما با خطی که درخواست خود را ثبت کرده اید انجام دهید.

اگر در هر زمان نتوانستید ثبت نام خود را انجام داده یا در مرحله پیگیری با سوالی رو به رو شدید، از طریق اپلکیشن پلیس من یا سامانه epolice.ir با پشتیبانان صدور گذرنامه موقت در تماس باشید. اطلاعات خود را به پشتیبان ارائه داده و منتظر راهنمایی و بررسی آنها بمانید. امیدواریم با در نظر گرفتن تمامی جنبه ها و ارائه صحیح مدارک، در زمان مناسب گذرنامه موقت اربعین خود را دریافت کرده و بتوانید در مراسم اربعین امسال در عراق شرکت نمایید.

سوالات متداول

گذرنامه موقت اربعین تا چه زمانی اعتبار دارد؟

گذرنامه های موقت جهت حضور در پیاده روی اربعین تا 3 مهر ماه 1402 اعتبار دارند و تنها یک بار قابل استفاده خواهند بود.

گذرنامه زیارتی چه تفاوت با موقت دارد؟

گذرنامه های زیارتی زمان و هزینه بیشتری نیاز دارند امّا تا 5 سال اعتبار خواهند داشت.

مقالات پربازدید
newsletter
6LcMgvAjAAAAAD-ESR89fJQx25NW8DUr4QmYYTOW